Fortælling fra UHØRTs lytteudvalg -Victoria Jespersen

UHØRT Festivals musikprogram er hvert år sammensat på baggrund af en ansøgningsrunde, hvor nye dygtige bands og solister fra hele landet har mulighed for at ansøge om at spille på UHØRT Festival. Musikprogrammet findes gennem to lytterunder, hvor to forskellige udvalg gennemlytter det indsendte materiale og vurderer, hvem der bør få en plads på UHØRT Festival.

UHØRT har talt med Victoria Jespersen som til dagligt arbejder som A&R for Warner Music Danmark. Victoria er en del af UHØRTs lytteudvalg og med til at udvælge de artister der får mulighed for at spille på festivalen.


Hvad er baggrunden for at du blev en del af UHØRTs lytteudvalg?

Jeg kan godt lide at være meget synlig som A&R, da jeg synes at A&R-faget er meget ugennemsigtigt og jeg arbejder i min fritid på, at gøre faget mere gennemsigtigt og ikke ligeså farligt. Det er min oplevelse at mange i branchen ser A&R og de mennesker der arbejder i faget, som værende en smule uden for rækkevidde og svære at komme i nærheden af. Jeg ønsker at gøre op med denne forstilling ved at deltage i forkellige paneldebatter, talks samt meet & greet med nye talenter på f.eks. Spot Festival og Oppenheimer Festival. Derigennem har jeg mødt en masse mennesker samt en masse arrangører af andre festivaler. Jeg kom herigennem på UHØRTs radar og blev spurgt om jeg havde lyst til at hjælpe – det ville jeg selvfølgelig rigtig gerne, da mit job jo afhænger af de unge talenter, som UHØRT samler op og som ansøger om at komme med i UHØRT. Desuden er jeg stor tilhænger af måden, hvorpå UHØRT åbner op for, at gatekeepers såsom pladeselskaber, radiostationer og bookere kan være med tideligt i processen, og herigennem spille en betydelig rolle i festivalen ved, at kunne guide og vejlede disse nye talenter. Jo mere man kan åbne op for branchen desto bedre for artisterne, der på denne måde får flere øjne og ører på deres musik og herigennem mere konstruktiv kritik, de kan tage med sig videre.

Hvad lytter du efter i musikken?

Jamen først og fremmest er det jo en umiddelbar følelse af om jeg kan lide det eller ej, hvilket kan lyde lidt barskt at sige for, hvordan kan jeg som ene person vurdere, om noget er godt ud fra min individuelle smag. Når jeg så har mærket denne umiddelbare følelse træder jeg et skridt tilbage fra min første reaktion og vurderer herefter ud fra parametre som; hvad bevæger sig i markedet lige nu og hvad vil fungere godt i dette marked. Jeg tager ligeledes mine professionelle Warner Music briller på og forsøger, at vurdere om vi ville kunne arbejde med denne musik samt artist på Warner. Desuden synes jeg også at det er meget vigtigt om musikken har potentiale for at ændre verden og sætte sine spor ved, at have noget på hjerte, som man som lytter eller publikum kan mærke. Det kan på den måde også bryde lidt med markedet, hvis der kommer noget helt nyt, der måske ikke passer ind akkurat lige nu.

Hvad har du mest fokus på i forhold til melodi, genre, tekst, musikalitet og energi?

Jeg synes genre er rigtig svært at tale om, fordi det er blevet meget flydende. F.eks. betyder popmusik jo bare populærmusik, dog har mennesker også tendens til, at tænke på en bestemt lyd, når man siger pop – så jeg forsøger at holde mig ret langt væk fra at fokusere på genre. Bliver man for genre-specifik lukker man af for rigtig mange spændende muligheder. Jeg lytter meget til tekst og melodi, fordi det er noget af det, der fanger mig rigtig meget. Jeg synes at sangskrivning er helt vildt vigtigt i lyset af, at jeg mærker musikken mere, når teksten er god, samt når teksten inviterer til, at lytteren kan relatere til samt mærke musikken.

Kan du give et eksempel på, hvad der kunne give en “dårlig” rating hos dig?

Det er nok mest hvis musikken er upersonlig og det ikke lyder autentisk f.eks. hvis jeg vurderer at de prøver at være noget som de ikke er – det tænder jeg virkelig ikke særlig meget på. Det kan ligeledes bunde i, at jeg bare ikke kan se det for mig. I tilfælde af at produktionen og stilen bare ikke spiller, så vurderer jeg ud fra min egen oplevelse samt ud fra, hvad jeg tænker at lytteren vil opleve. Det er selvfølgelig et kæmpe ansvar at skulle vurdere noget på andres vegne – jeg siger ikke at jeg har det endegyldige svar, for i bund og grund er det jo langt hen ad vejen min egen personlige smag.

Forestiller du dig bandets live-performance, når du lytter til musikken?

Det forsøger jeg at gøre, dog er noget musik nemmere at forstille sig i en live-setting end andet. Jeg oplever noget musik gennem en umiddelbar reaktion af “hvor vil det bare være fedt at opleve det her musik live” og så er der noget musik, der vækker noget andet i mig. Jeg mener at en fuldendt artist bør kunne fungere live, det spiller derfor også en betydelig rolle i min vurdering af musikken. Dog kommer dette nok mere naturligt for en agent eller en booker end det gør for mig, da de ofte kun vurderer ud fra et live-performance-perspektiv.

Har du nogle gode råd til de artister, der ønsker at spille på UHØRT?

Et godt råd er tålmodighed. Der ingen skam i at vente den tid det tager for, at spille en festival som f.eks. UHØRT. Det vil være rigtig ærgerligt at blive udvalgt til at spille på UHØRT uden at være klar til, at kunne lave et godt nok show eller ikke at kende sig selv godt nok som artist. Så vær tålmodig og sørg for, at være klar vil nok være mit bedste råd til de artister, der ønsker at spille på UHØRT. Det er i forlængelse af dette meget nemmere for et lytteudvalg, at give en vurdering når man kan mærke, at artisten har været igennem en masse ting. En sådan erfaring giver en del selvsikkerhed samt forbereder artisten på, at spille en festival medfulgt af professionel vurdering.

Hvad kræver det at slå igennem som artist?

Det er igen vigtigt at være tålmodig og synlig i branchen – dog er det ligeså vigtigt at gøre op med sig selv, hvad succeskriteriet er. Er det evt. at spille flere shows? Er det at få en pladekontrakt eller er det at finde en manager? Det er virkelig vigtigt at være klar over, hvor man er i sin proces –  så man ved hvad man leder efter samt hvordan man gerne vil opdages. Vær klar over hvad næste skridt er og arbejd fokuseret mod det! Pas på med at prøve at opnå det hele på en gang, for det vil være en alt for stor en mundfuld. 

Af Katrine Hesseldahl Konyher

Del: